Minder ziek door corona dankzij plantaardige voeding

corona en voeding

Goed nieuws voor wie zich op een natuurlijke manier wil wapenen tegen corona. Studies laten zien dat gezond, plantaardig eten je beschermt.

COVID-19: nergens last van of ernstig ziek?

Het opmerkelijke aan de COVID-19 pandemie is dat 40 % van de mensen die besmet raken met een corona-virus nergens last van hebben [1], terwijl er wereldwijd ook miljoenen mensen aan zijn overleden. Gezondheidsproblemen zoals diabetes, hoe bloeddruk, obesitas en longziekten spelen duidelijk een rol bij de ernst van de corona-verschijnselen. Maar mensen die ogenschijnlijk gezond zijn kunnen onverwacht ook ernstige corona-symptomen oplopen, en soms leidt dit helaas tot langdurige klachten. In een aantal studies werd onderzocht of voeding een rol speelt bij het krijgen van (ernstige) corona. 

Relatie tussen corona en voeding

In 2021 werden resultaten gepubliceerd van een grote studie met bijna 600.000 deelnemers in de Verenigde Staten en Groot Brittannië waarbij de relatie werd onderzocht tussen voeding en het krijgen van (ernstige) corona. Het eetpatroon werd beoordeeld aan de hand van de hoeveelheid groenten, fruit, vette vis, hoeveelheid vet (zoals vlees en gefrituurd eten) en geraffineerde suiker (zoals koekjes en frisdrank). Een gezond eetpatroon werd gedefinieerd als meer dan drie ons groenten en meer dan twee stuks fruit per dag, twee ons vette vis per week, en weinig vet (zoals vlees) of geraffineerde suikers. Er werd aangetoond dat mensen die het gezondst aten 9 % minder kans hadden op het krijgen van COVID-19 dan mensen die het minst gezond aten. En wanneer ze het toch opliepen, hadden ze 41 % minder kans op een ernstig verloop [2].

Minder kans op matige tot ernstige COVID-19

Een andere interessante studie werd in 2020 uitgevoerd in zes landen onder artsen en verpleegkundigen die in aanraking kwamen met COVID-19 patiënten en een hoog risico liepen op besmetting [3]. Eerst werd bekeken wat de eetgewoonten waren van de bijna 3000 deelnemers. Daarna werd onderzocht of ze corona opliepen, hoe ernstig de klachten waren en hoe lang deze duurden. De groep die vegetarisch at of onbewerkt, plantaardige voeding (whole food plant based) had 73 % minder kans op matige tot ernstige corona.

Deze deelnemers aten significant meer groente, peulvruchten en noten, minder of geen kip en vlees, en ook dronken ze minder frisdrank en alcohol. De data was gecorrigeerd voor invloeden zoals sporten, roken, BMI en medische issues. Overigens aten ze niet eens zoveel groenten en fruit! Gemiddeld twee ons groenten en anderhalf stuks fruit per dag. Ik vermoed dat bij grotere hoeveelheden de bescherming nog groter is, want hoe meer voedingsstoffen en vezels, des te sterker het immuunsysteem.

Opvallend is verder dat de groep die een dieet volgde van weinig koolhydraten en/of veel eiwitten (weinig groenten en veel vlees), 4 keer meer kans hadden op een matig tot ernstig verloop dan de personen die plantaardig aten.

Betere gezondheid door plantaardige voeding

De onderzoeken hierboven laten duidelijk zien dat plantaardige voeding (veel groenten en fruit, eventueel vis, maar weinig vlees) beschermt tegen corona. Wat hier waarschijnlijk een rol speelt is dat de algehele gezondheid verbetert bij een plantaardig eetpatroon [4]. Wie gezond eet heeft een lagere kans op overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk en chronische longziekten, wat allemaal gerelateerd is aan een ernstig verloop van corona. Verder is je lichaam beter in staat is om zich te wapenen tegen virussen wanneer je het de juiste brandstof geeft: plantaardig eten vol voedingsstoffen en vezels, en zonder verzadigd vet en cholesterol.

plantaardig eten

Verklein je kansen op ernstige corona

Dit is allemaal goed nieuws, want je kunt er dus zelf iets aan doen om op een natuurlijke manier beter beschermd te zijn tegen corona: vaker plantaardig eten! We zijn tenslotte nog steeds niet van het virus af. 

Wil jij graag vaker plantaardig eten maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees je dan eerst goed in en bekijk hoe je stap voor stap gezondere keuzes kan maken. Goed om te weten is dat de World Health Organization (WHO) aanraadt om in tijden van corona vier stuks fruit en vijf ons groenten per dag te eten [5]. Dit komt ongeveer overeen met de hoeveelheid die wordt aangeraden naar aanleiding van een studie over voeding en een lange levensduur.

Heb je vragen, twijfels of kan je wat persoonlijke hulp gebruiken op je weg naar een gezondere leefstijl, waarbij je vaker plantaardig eet?  Laat mij eens meekijken naar je eetpatroon en vraag de (Vegan) Voedingscheck aan. Of neem contact met me op voor meer informatie.

 

Referenties

  1. Qiuyue Ma et al. Global Percentage of Asymptomatic SARS-CoV-2 Infections Among the Tested Population and Individuals With Confirmed COVID-19 Diagnosis. JAMA Netw Open. 2021; 4(12): e2137257. 
  2. Merino J, et al. Diet quality and risk and severity of COVID-19: a prospective cohort study. Gut. 2021;70(11):2096-2104. 
  3. Kim H, et al. Plant-based diets, pescatarian diets and COVID-19 severity: a population-based case-control study in six countries. BMJ Nutr Prev Health. 2021;4(1):257-266.
  4. Kahleova H, Barnard ND. Can a plant-based diet help mitigate Covid-19? Eur J Clin Nutr. 2022;1-2.
  5. World Health Organization: Nutrition advice for adults during the COVID-19 outbreak. Link. 


«   »