Eet vaker paddenstoelen. Dit is waarom!

Het eten van paddenstoelen is de laatste jaren populairder geworden. Naast de bekende witte champignons zijn in de supermarkt tegenwoordig ook allerlei andere soorten verkrijgbaar. In deze blog lees je waarom je ze vaker mag eten.

 

zijn paddenstoelen gezond

Bijzondere voedingsstoffen

Paddenstoelen worden over het algemeen ingedeeld bij de groenten, maar eigenlijk zijn het schimmels. Ze zitten vol met vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten. Dankzij de vele anti-oxidanten maken ze vrije radicalen in je lichaam onschadelijk, waardoor veroudering wordt tegengegaan. Maar ook bevatten ze unieke fytonutriënten die in geen enkele andere groente voorkomen. Deze complexe stoffen zijn in verband gebracht met bijzondere gezondheidseffecten.

Immuunsysteem

Onderzoek toonde aan dat het consumeren van paddenstoelen het immuunsysteem verbetert. Een groep deelnemers at 4 weken elke dag een paar shiitake’s, waarna uitgebreid bloedonderzoek liet zien dat het immuunsysteem op meerdere fronten sterker was geworden [1]. 

Bescherming tegen kanker

Het is opmerkelijk hoe krachtig paddenstoelen tegen kanker kunnen beschermen. Een Chinese studie onder 2000 vrouwen liet zien dat wie dagelijks enkele champignons at, 64 % minder kans had op borstkanker [2]. Sinds ik dat hoorde ben ik ze zelf vaker gaan eten.

Goed voor het hart

Paddenstoelen zijn rijk aan het aminozuur ergothioneine, dat in verband is gebracht met een lager risico op hartziekten. Onderzoekers ontdekten dat mensen met een grotere hoeveelheid ergothioneine in het bloed een lager risico op hartziekten hadden [3]. 

Verbetert het microbioom in je darmen

Het is aangetoond dat paddenstoelen de goede bacteriën in je darmen doen groeien en bijdragen aan een gezonde darmflora [4]. En dat is essentieel voor een goede gezondheid, want de darmflora speelt een belangrijke rol bij het reguleren van allerlei ziektes.

Praktische tips 

Denk dus vaker aan de paddenstoel als je in de keuken staat. Er zijn wel 300 eetbare soorten! Ga ze liever niet zelf plukken, want er bestaan ook giftige soorten. In de supermarkten zijn al een stuk of 10 verschillende soorten verkrijgbaar, zoals kastanjechampignons, oesterzwammen en shiitake. Elke soort heeft weer unieke eigenschappen, dus ga op zoek naar enkele soorten die je lekker vindt en wissel deze af.

Let er trouwens op dat het beter is om paddenstoelen niet rauw te eten, vanwege mogelijk aanwezige toxines. Na verhitten zijn deze niet meer aanwezig en kan je veilig eten. 

Heb je geen idee wat je ermee zou kunnen maken? Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Verwerk ze bijvoorbeeld in soep (bijvoorbeeld met prei en bloemkool), pastasauzen, roerbakgerechten en ovenschotels. Gebakken champignons zijn ook lekker op brood. Met wat tijm en balsamicoazijn breng je het op smaak.

Wat je voorkeur ook is, vergeet niet: eet het liefst elke dag één of twee champignonnetjes! 

Referenties

[1] Xiaoshuang Dai et al., Consuming Lentinula edodes (Shiitake) Mushrooms Daily Improves Human Immunity: A Randomized Dietary Intervention in Healthy Young Adults. Journal of the American College of Nutrition, 2015; 1.

[2] Min Zhang et al., Dietary intakes of mushrooms and green tea combine to reduce the risk of breast cancer in Chinese women. Int J Cancer. 2009;124:1404. 

[3] E. Smith et al., Ergothioneine is associated with reduced mortality and decreased risk of cardiovascular diseaseHeart 2020;106:691.

[4] M. Jayachandran et al., A Critical Review on Health Promoting Benefits of Edible Mushrooms through Gut Microbiota. Int J Mol Sci. 2017;18):1934.