Welk fruit is het beste bij reuma?

Twijfel je of fruit gezond is, omdat er suiker in zit? Lees snel verder en ontdek daarnaast welk fruit het beste is bij reuma.

 

fruit en reuma

Hoe zit het met suikers en koolhydraten in fruit?

Het is een hardnekkig misverstand dat je op moet passen met fruit vanwege de suikers. Het is belangrijk om te weten dat er verschillende soorten koolhydraten zijn. Suiker is een geraffineerde koolhydraat die zorgt voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Dat moet je zoveel mogelijk vermijden.

In fruit vind je complexe koolhydraten (net als in groenten, granen en peulvruchten). Dit is je belangrijkste energiebron en een ander type koolhydraat dan gewone suiker.

Bovendien zorgen de vezels in het fruit voor een langzame opname van koolhydraten in je bloed, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Daarnaast zit fruit bomvol met gezonde stoffen, namelijk vezels, vitaminen, mineralen, antioxidanten en enzymen. 

Van fruit eten wordt je niet dik. Je krijgt er ook geen diabetes van. Fruit zal je juist daartegen beschermen. [1]

 

Hoeveel fruit per dag?

Wees dus niet bang voor het achterhaalde regeltje van maximaal twee stuks fruit per dag, omdat er suikers in zitten. Te weinig fruit eten staat zelfs in de top 3 hoofdoorzaken van vroegtijdig overlijden.

Voor een optimale gezondheid is het advies om 4 à 5 stuks fruit per dag te eten. En het is gewoon veilig om nog meer fruit te eten. Zelfs bij het eten van 20 stuks fruit per dag gedurende enkele maanden, zijn er geen nadelige effecten gevonden [2-3].

Dus als je het lekker vindt, geniet ervan. Zolang het niet ten koste gaat van het eten uit de andere belangrijke voedingsgroepen zoals granen, groenten en peulvruchten.

 

Beste fruit bij reuma

Bij reuma zijn er 3 soorten fruit die extra goed voor je zijn. Namelijk:

  1. Papaya
  2. Ananas
  3. Cantaloupe

Papaya en ananas bevatten bepaalde enzymen die helpen bij de vertering van de rest van je eten. Dit heeft een ontstekingsremmende werking.

De kracht van deze enzymen is zelfs zo sterk dat mensen vlees met papaya insmeren om het mals te maken (doordat de enzymen dus de eiwitten in het vlees afbreken). Wat ik je natuurlijk niet aanraad, eet de papaya lekker zo op!

Cantaloupe is een meloensoort die boordevol zit met het mineraal kalium. Dit is ook ontstekingsremmend.

Kan je deze fruitsoorten niet in de winkel vinden, maak je dan geen zorgen en kies voor ander fruit. Bijvoorbeeld bessen of kiwi's, die veel antioxidanten bevatten. Sowieso is variëren nog altijd het beste dat je kan doen.

 

Sinaasappels bij reuma

Van citrusvruchten zoals sinaasappels, mandarijnen en citroenen wordt weleens gedacht dat het niet goed is bij reuma. Dit komt waarschijnlijk omdat het zure vruchten zijn, en bij reuma is het belangrijk dat het lichaam niet verzuurt. Dit heeft echter niets met elkaar te maken. Ondanks de zure smaak van citrusvruchten, zorgt het juist voor een alkalische (niet zure) omgeving in het lichaam. Je kan dus gerust sinaasappels eten wanneer je reuma hebt. De vezels, vitaminen en antioxidanten zijn juist erg goed voor je.

 

Referenties

[1] dr Will Bulsiewicz. Vol energie met vezels. (Link naar het boek)

[2] D.J. Jenkins et al. Effect of a very-high-fiber vegetable, fruit, and nut diet on serum lipids and colonic function. Metabolism. 2001 Apr;50(4):494-503.  

[3] B.J. Meyer et al. Some biochemical effects of a mainly fruit diet in man. S Afr Med J. 1971 Mar 6;45(10):253-61.

 



Deze pagina bevat een affiliatelink. Dit betekent dat ik een kleine commissie kan verdienen wanneer jij een aankoop doet aan de hand van deze link. Geen zorgen, hier betaal jij niks extra’s voor.